vineri, 27 mai 2011

  

" Urechea, inaintea ochilor! "
Motto:
"... Sunt la fel de surda cat sunt de oarba, insa problemele surditatii sunt mai profunde, mai complexe si mai
importante decat ale orbirii.Surditatea este un ghinion-caci inseamna pierderea celui mai important stimul,
sunetul vocii care aduce limbajul, da glas gandurilor si ne pastreaza in compania intelectuala a omului. " 
Hellen Keller, Autobiografie
Scriitoare, om politic 
 

Preferam doar consoanele.Ne purtam haotic cu sunetele din muzica vietii.Privim rostirea cuvantului ca pe un obiect devalorizat, ascuns de aspiratiile "aspiratorului" ce (ne) defineste criteriul material.
Exista mandria purtatorului de creer "inteligent" care ii denumeste pe unii: "sefi de situatie", "vanatori pe tocuri", "negociatori vulpisti", ori "calimari de opinie, fara fond"...Dar CINE isi doreste sa acceseze creerul auditiv al copilului, aflat in impasul surditatii?CATI iubesc sa asculte crampeie de litere, continand elemente de ton si intensitate, extrem de importante in viata copilului hipoacuzic. :"BOOM", "WOW!"?Aceste intrebari ar trebui sa aiba o directie stabila, astfel incat calitatea vietii sa devina o stare si nu un scop tot mai dificil de atins, datorita tratatului intitulat neoficial, "Bugetul tarii noastre".
Pe parcursul a doua zile succesive, respectiv, 26 si 27 mai 2011, Spitalul Clinic de Recuperare Iasi a gazduit in Amfiteatru aproximativ 80 de participanti  : psihologi, logopezi, neuropsihiatri, medici ORL-isti din Iasi, Botosani, Suceava..Astfel, numitorul comun al celor prezenti a fost reprezentat fie de cursul cu tema  : Recuperarea auditiv-verbala precoce a copillului hipoacuzie, inaugurarea Compartimentului de Audiologie si Vestibulogie, fie de ambele, privite ca o forma de exprimare a unui limbaj pur omenesc si nu financiar, in care toti avem dreptul la SANSA numita VIATA.Ce am retinut din acest eveniment, bazat pe un schimb benefic de idei?Ca :  misiunea noastra, ca si oameni, este de a trangresa regulile, nuantand capacitatea fiecarui copil de a se dezvolta in propriul stil caracteristic, pauza este o fereastra de liniste dupa efort, potrivit Dr.Cozma Sebastian, dar si ca cel mai puternic sunet este vocea umana.

Intr-un cadru colegial de academic, sesiunea practica de recuperare auditiv-verbala a adus in prim-plan o serie de activitati ludice, in care protagonistii nu au fost doar specialistii din Danemarca- Anne Haven Albertsen si Vibeke Rodsgaard Mathiesen, ci si parintii, scopul fiind atragerea atentiei, curiozitatii micutului si implicarea sa activa in procesul cognitiv, o data ce este incurajat de mama sa parcurga pasii ceruti de tematica jocului.In acest sens, prin activitatea cu dimensiune distractica, Tortul, copilul a fost pregatit pentru o situatie reala, integrarea psiho-sociala fiind asimilata de indata ce cerintele sunt respectate de ceilalti jucatori.Cheia unui astfel de moment esential in pregatirea si dezvoltarea sistemului auditiv este urechea, captarea sunetelor si a recurentei acestora prin dialog cu urechea, si nu cu ochii, spre deosebire de metodologia de lucrare cu copiii cu autism, din acest punct de vedere, cele doua tehnici fiind invers  proportionale.Timp de 7 ore, indemnul   :    "Vorbiti urechilor, si nu ochilor! "   a fost rostit de cel putin 7 ori, amintindu-se, totodata, ca nu trebuie sa uitam sa fim intotdeauna OAMENI.


Stefania Agnes
                                                                                                                                                             

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu