Vladimir
Găitan în cadrul SFR III la Iaşi
Ziua de marţi, 15 mai
2012, a însufleţit Ateneul Tătăraşi. Cu fiecare privire, cu fiecare intenţie de a păşi, de a înainta
păşind, mai întâi cu gandul emoţiei
curate şi a bucuriei licurinde din suflet ştiind că, din moment în moment, vei
cunoaşte două fiinţe a căror inimă pulsează de plăcerea de a crea personaje
dăruindu-se, cu seriozitate, credinţă şi profunzime teatrului, emoţia devenea o locuinţă
neîncăpătoare a întâlnirii dintre oameni. Serile Filmului Românesc , alături de
cinefili, echipa organizatoare a
Asociaţiei Studenţilor Jurnalişti, reflectoarele trosnind a joc de
culoare, scaunele înmuiate-n albastrul călimarii au prins viaţă la Iaşi, în cea
de-a doua zi de proiecţii, mulţumită prezenţei celor doi maeştri ai vietii filmului românesc
: Sergiu Nicolaescu şi Vladimir Găitan.
Mărturisiri despre amintiri, prietenii reorchestrate
sub semnul admiraţiei, o descoperire a identităţii
printr-o permanentă raportare la tradiţiile ortodoxe.Toate acestea
impregnate de simţul istoriei apăsătoare, unde “Tot ce aveai în spate
te urmărea ca un blestem.” În acest cadru, aflăm că sentimentul libertăţii
exista datorită muzicii cu substanţă
ascultate, care era singura evadare pentru maestrul Vladimir Găitan.
Reporter:Dacă
ar fi să daţi o definiţie amintirii, aceasta ar fi…
Vladimir
Găitan: A le da o definiţie amintirilor mi se pare destul
de complicat. Nu m-aş hazarda în momentul acesta. Amintirile pot fi
copleşitoare, pot fi plăcute şi pot să fie cumplite…Pentru mine, definiţia
amintirii e o definiţie în care nu ştii ce să cuprinzi.Imaginează-ţi că pot fi
nişte amintiri cumplite care nu se pot exprima, dar pot exista şi amintiri
foarte plăcute într-o viaţă de om. Şi-atunci, cum să formulezi toată această
stare? (…)
Reporter:Ce
amintiri preţioase aveţi din anii de liceu?
Vladimir
Găitan: În primul rând, sfintele sărbători. care aveau o
poezie şi o bucurie extraordinare! Mirosurile care îmbrăcau casa ca un brad de
Crăciun sau ca un cozonac de Paşte…Spaţiul în care casa părintească era
aşezată, cu biserica Mirăuţi la câtiva metri –unde mă jucam şi unde fusese
miruit Petru Rareş, cu o încărcătură de istorie şi de cultură fantastică, cu
Cetatea Sucevei, care era chiar în spatele grădinii noastre. Ţin minte că
săream, cum se spune, pârleazul şi locul meu de joacă erau zidurile Cetăţii
Sucevei. Ce poate să-şi dorească un copil mai frumos decât atât, un spaţiu atât
de generos?
Am
refuzat să mă apropii de computer pentru a nu renunţa la carte
Reporter:
Ce reprezintă cărţile pentru dumneavoastră?
Vladimir
Găitan: Enorm. Reprezintă un lucru de care nu mă pot
despărţi nici acum, în epoca aceasta modernă. Am refuzat să mă apropii de
computer pentru a nu renunţa la carte. Şi,
crede-mă, că stă plin de praf, abandonat de feciorul meu şi nu mă
apropii de el. Fiica mea mi-a făcut o propunere: sa îl donăm unui copil necăjit, şi o să o fac
pentru că, deocamdată, nu doresc să mă apropii de el. Prefer să citesc o carte.
Reporter
:O
carte pe care nu aţi lăsa-o nicicând din mână…
Vladimir
Găitan: Acum îl citesc pe Djuvara, care mă încântă cu al
lui condei şi cu poveştile lui extraordinare.
Reporter
:
Cum şi de cine era interpretată
lectura adolescenţei dumneavoastră?
Vladimir
Găitan: Era o literatură rusească, care era şi obligatorie
şi care era, te rog să mă crezi, şi
foarte bine facută. Îmi amintesc titluri ca: Timur şi băieţii lui (Arkadi
Gaidar), Strada mezinului (Lev Kassil), Tânăra gardă (Alexandr Fedeev)… Era
foarte multă literatură rusească.
Sergiu
Nicolaescu şi Vladimir Găitan
Reporter
:
Ce muzică asculta adolescentul Vladimir Găitan? Între timp s-au schimbat
preferinţele dumneavoastră muzicale? Care sunt acestea?
Vladimir
Găitan: Ascultam Demis Roussos, dar aveam şi cultul muzicii
româneşti. Nu am fost răsfăţat cu maşinării şi aparate. Făceam şi noi ceaiuri.
Aveam un tes pe care îl căram cu rândul pentru că era extraordinar de greu şi, crede-mă că aveam sentimentul că suntem destul
de liberi, chit că, în jurul nostru, dictatura începea să-şi facă treaba. Au
existat şi pentru noi foarte multe evadări, şi ele, erau în zona aceasta a muzicii. Preferinţele
mele muzicale nu s-au schimbat, sunt tot potolite şi linistite, se duc în zona
unei muzici serioase. Îmi place jazz-ul foarte mult, îmi plac cântăreţii
serioşi, cu substanţă. Nu pot să înţeleg muzica actuală, house, care bubuie
neîntrerupt şi are o singură tonalitate. Îmi fac probleme mari pentru cei ce o
ascultă.
Reporter
:
Vă mai amintiţi de colegul/colega de bancă din liceu?
Vladimir
Găitan: Da. Am avut
plăcerea şi onoarea să fiu coleg de bancă cu Alex Ştefănescu, marele
critic literar, un om de cultură, un model, deci nu pe oricine (zâmbeşte).
Reporter
:
Aţi mărturisit, în repetate rânduri, faptul că ţineţi foarte mult la breasla
medicilor.V-aţi fi dorit să fiţi medic? A existat ideea de a face medicină?
Vladimir
Găitan: Atunci nu. Îţi mărturisesc că prima oară am dat la
geologie. Am fost pasionat de ideea de munte, de cercetare şi, în condiţiile
acestea, am şi dat la geologie. Aflând că am căzut cu o medie foarte mare, am
fost uimit şi, cineva, a avut răbdarea să-mi explice că aveam un
dosar foarte prost- tatăl meu era deţinut politic, iar geologia era un domeniu
controlat de instituţiile de stat şi cei cu un
dosar prost nu aveau acces la o asemenea informaţie. Sora mea a trebuit
să plece la Cluj, unde era o deschidere mai mare. Am trait perioadele acelea
cumplite. Tata fiind intelectual, absolvent de Drept, sora mea trebuia să aibă
o medie peste opt, în timp ce un copil de proletar putea să aibă şi 5 şi 4.80
şi intra. Ce am trăit a fost cumplit! Tot ce aveai în spate te urmărea ca un
blestem. De exemplu, într-o zi, profesorul meu de sport a dat plasa de la
volei mai jos şi a jucat tenis şi a fost la un pas să fie dat afară din şcoală,
pentru că tenisul era considerat un joc burghez. La Suceava era interzis, de
altfel, în fiecare orăşel era un zbir
care îţi spunea: Nu, tovarăşe! Tenisul e
un joc burghez. Ideea de a face medicină nu a existat nici o secundă.
Există simpatia pentru breaslă, de când
cu rolurile acestea multe de medic, cu care am reuşit să mă identific. Mi le-am
însuşit şi vreau să spun că am avut plăcerea ca, la un moment dat, într-un
spital în care eram cu fiica mea, să se oprească un medic distins şi să-mi
spună: Domnule Găitan, eu nu sunt fanul serialului în care joci. Nu te supăra
pe mine. Dar, fără să vreau, am văzut câteva episoade şi dumneata faci breslei
mele un mare serviciu, cu personajul ăsta luminos şi omenos pe care-l joci-
profesorul Toma. Ne faci un serviciu tocmai acum- când noi trecem printr-un
moment foarte urât, în care presa şi mai multă lume, din şpăgari nu ne scoate şi vreau să-ţi spun,
pentru toate acestea un sincer: Mulţumesc! Am avut un moment de satisfacţie
pentru că sunt anumite lucruri pentru care eşti răsplătit în acest fel.
Noi,
breasla mea, suntem un aluat, pe care foarte mulţi oameni îl iau în mâna şi îl
frământă
Reporter:
Cine a fost persoana care v-a dăruit cuvintele potrivite în momente potrivite,
cine v-a călăuzit paşii şi v-a modelat conţinutul sufletului? Cine a fost
mentorul dumneavoastră?
Vladimir
Găitan : Primul a fost, fără doar şi poate, Petre Gheorghiu,
care m-a pregătit pentru facultate. Noi, breasla mea, suntem un aluat, pe care
foarte mulţi oameni îl iau în mâna şi îl frământă. Unul din aceşti brutari cu
mare talent, care m-au frământat, a fost şi Lucian Pintilie, a fost şi Sergiu
Nicolaescu, a fost şi Giurchescu, regizorul si directorul teatrului în care am
fost angajat. Fiecăruia îi datorez o bucăţică din naşterea mea ca actor.
Reporter
:
Pe cine a admirat Vladimir Găitan şi încă mai admiră? Ce conotaţie vă trezeşte
acest cuvânt, admiraţie?
Vladimir
Găitan (nostalgic, cu lacrimi în ochi) : Îmi trezeşte o
conotaţie absolut specială pentru că mă gândesc la două umbre- una este a lui
Ştefan Iordache şi cealaltă este a lui Gheorghe Dinică, care m-au onorat cu
prietenia lor…a lui Emil Hossu, care mi-a fost un prieten apropiat. Odată cu
vârsta, înţelegem ce colegi şi ce
prieteni extraordinari am avut lângă noi şi cât de mult ne lipsesc pe scena şi
în viaţa civilă, cum spun eu. Oamenii aceştia îmi lipsesc foarte mult, foarte mult
şi mi-e dor de ei. Mi se face dor si de Amza…
Austriecii
ne iau foarte în serios şi ne învaţă să scoatem animalele din casă, să le facem
grajd separat, să ne facem actele în ordine, să dăm Bună ziua!, să fim curaţi,
să ne spălăm, să văruim casa în fiecare primăvară
Reporter
:
Când spuneţi istorie, la ce vă gândiţi prima dată?
Vladimir
Găitan : La existenţa noastră, în primul rând, la originea
noastră, la identitatea noastră. Trebuie să aflăm, să găsim istoria şi să o
respectăm. Generaţia voastră are dreptul să ştie istoria reală. Generaţia mea a
fost îndopată cu sloganuri şi minciuni care n-au nicio legatură cu istoria
românilor.
Reporter
:Ce
ar trebui să reţinem despre Suceava şi oamenii acelor ţinuturi?
Vladimir
Găitan : Ar trebui să reţinem teoria mea. Şi anume, o
ocupaţie străină, de calitate, are şi bile albe. Şi când spun asta, mă
gândesc la ocupaţia austriacă, care a existat în Bucovina. Bucovina este
vândută de turci austriecilor şi graniţa se face la Burdujeni. Austriecii ne
iau foarte în serios şi ne învaţă să scoatem animalele din casă, să le facem
grajd separat, să ne facem actele în ordine, să dăm Bună ziua!, să fim curaţi,
să ne spălăm, să văruim casa în fiecare primăvară. Şi toate astea se văd în
Bucovina, se văd şi-acum. Este o educaţie făcută, iniţial,
prin constrângere, care se
răsfrânge şi astăzi asupra oamenilor şi tinuturilor. Erau acele legi foarte
dure care te obligau să fii civilizat. Stau acum şi mă întreb dacă a fost rău.
Eu zic că n-a fost rău.
Reporter
:
Faceţi parte dintr-o familie ale cărei origini conţin atât elemente poloneze,
evreieşti, cât şi de factură română. În care din acestea vă regăsiţi, cu
predilecţie?
Vladimir
Găitan : Mă regăsesc, în toate, câte puţin. Am făcut şi afaceri bune şi partea
asta aş spune că e cea evreiască, cea de inginerie o regăsesc în bunicul meu,
care era un tip aprig şi foarte gospodar, în blândeţe, mă recunosc în mama
(mama era poloneză nobilă, de origine
nordică). Şi toate astea fac, ca atunci
când observ anumite comportamente de-ale mele să zic: aici a functionat
polonezul, aici a functionat românul, aici a functionat partea mea evreiască.
Reporter
: Ce însemnau tradiţiile în familia
dumneavoastră?
Vladimir
Găitan : Enorm. Erau tradiţii ortodoxe. Eram lângă biserica
Mirăuţi. Sunt un om cu frică de Dumnezeu, respect aceste lucruri şi cred că
fără ele n-am avea nicio identitate. Fără aceste simple lucruri. M-ai întrebat
iniţial despre amintiri, respectul faţă de tradiţii, frica de Dumnezeu, sunt
lucuri care ne fac să fim adevăraţi.
Prefer
bisericile astea simple…
Reporter
:
Vă amintiţi cu placere de o amintire pe care aţi conservat-o pe parcursul
vieţii de familie?
Vladimir
Găitan : Sunt multe, pe cele mai frumoase din ele şi acum le
trăiesc. Am luat-o pe fata mea şi am dus-o de sărbători la Vorodnicu de Sus,
lângă Putna, unde am nişte prieteni şi, înainte de-a ajunge la ei, am dus-o la cimitir
şi, acolo, fata mea, la 25 ani a descoperit nişte nume. De exemplu,
ea n-a ştiut niciodată că eu am mai avut o surioară, Oltea. E prima oară când
povestesc…care a murit din cauza unui soldat rus, beţiv, care a tras cu
mitraliera în timp ce mama o alăpta şi rafala aceea a trecut prin părul mamei
şi, din cauza spasmelor,
a şocului, în câteva săptămani, surioara mea s-a stins. Eu am convingerea că
este îngeraşul meu păzitor şi întotdeauna vorbesc cu ea. Şi faptul că s-a
născut în Oltenia când mama era în refugiu, – când venea valul de ruşi, care
erau odioşi, nevestele de ofiţeri erau
trimise în Oltenia, pentru a fi protejate… Şi mama, care era nevastă de ofiţer, a fost trimisă în
Oltenia. Şi acolo s-a născut surioara mea, pe care mama a botezat-o Oltea, în
semn de respect. Şi aşa, fiica mea a
descoperit că şi mama a fost înfiiată de o familie de nemţi bogaţi care au
divinizat-o şi au măritat-o cu tata. Şi numele acestea nemţeşti erau toate trecute
pe cruce. Eu nu am luat-o pe Gloria niciodată să-i povestesc lucurile astea. A
fost momentul în care a rămas uimită şi m-a intrebat: Cine sunt oamenii ăştia?.
I-am răspuns că sunt neamurile noastre şi a început să plângă, ea fiind foarte
sensibilă. Recent, am descoperit o biserică cu hramul Doamna Oltea, care mi-e
foarte dragă şi are şi ceva din Sf.Parascheva şi acolo mă duc. E o biserică
simplă, de cartier, foarte săracă. Prefer bisericile astea simple.
Eram
dispus la compromisuri din dorinţa de a nu lipsi nimic familiei mele
Reporter:
Dacă ar fi să faceţi o radiografie morală şi lumească, deopotrivã, a valorilor actuale şi a culturii romaneşti,
cum ar arăta aceasta?
Vladimir
Găitan : Trebuie să-ţi mai fac o mărturisire, pentru că
azi suntem la momentul mărturisirilor. Eu nu sunt foarte mândru de
tinereţea şi de viata mea. Am făcut multe compromisuri. Am fost generaţia
compromisurilor. Eram dispus la compromisuri din dorinţa de a nu lipsi nimic
familiei mele. Eram decis să fac orice ca să fie bine acasă. Noi aşa am
trăit, în frică şi în dorinţa ca voi,
copiii, sa nu simţiţi umilinţele…Mi-aduc
şi acum aminte de cozile imense la unt. Când am găsit o casă pe pământ, primul
lucru pe care l-am facut au fost sobele, în zece zile, din dorinţa de a-mi proteja familia. Am furat
100 de cărămizi pentru că nu se găseau de vânzare. Am furat dintr-un şantier
socialist 100 de cărămizi. Sunt lucruri pentru care eu mă întreb, de multe ori,
dacă am dreptul să dau sfaturi de moralitate. Cum să vin eu acum şi să
ţin lecţii de morală? Ar fi total necinstit. Pentru că pe toate astea le-am
facut. Nu mai am timp să mai spun poveşti şi minciuni. Nu vreau să duc povara
unei minciuni a la long că ce…am fost un Făt-Frumos pe cal alb? Nu , am fost un
om cu multe slăbiciuni, cu multe păcate şi defecte şi îmi asum, nu sunt mândru
de ele, dar am singura consolare că, acolo,
unde am putut, am făcut bine, nu am
făcut rău la nimeni. Ce am făcut eu, au fost doar porniri egoiste şi
satisfacţii personale, sper că fără să
rănesc şi să fac rău şi lucrul ăsta mă face să mă accept aşa cum sunt.
Reporter
:
În ce mod credeţi că susţine teatrul
puterea valorilor contemporane?
Vladimir
Găitan : Este o salvare a voastră şi văd în teatru salvarea
noastră, a tuturor. Are o poveste. Trebuie să vă agăţaţi de ea şi să n-o lăsaţi
să dispară. Eu mi-am făcut datoria şi cu multe sacrificii. Am salvat
spectacolul de teatru, am jucat în nişte condiţii îngrozitoare, pe un
frig…! Ce frig era în teatre! Oamenii
stăteau cu paltoanele pe ei, cu fulare, cu căciuli, mâinile erau
înmănuşate…aplauzele erau înnăbuşite…sunau înnăbuşit…Asta nu se uită.
Reporter
:
Poate schimba teatrul oamenii?
Vladimir
Găitan : Da! Sunt convins că e o formă de întoarcere la
cultură, absolut necesară. De câte ori
reuşesc eu, Vladimir Găitan, să mă duc
la teatru la colegii mei, să văd un spectacol, plec de-acolo alt om. Sunt mai
bogat, sunt mai frumos, sunt mai drept…Parcă s-a întâmplat ceva, parcă am făcut
o cură de seruri minunate. Cartea şi teatrul rămân salvările noastre.
Despre filmul Ultimul
corupt din România
Filmul Ultimul
corupt din România este o ironie adusă societăţii de astăzi, o continuare
a poveştii din Poker, în regia lui
Sergiu Nicolaescu, care surprinde protagoniştii în momentele- cheie ale
profesiei lor. Referindu-se la acest aspect, actorul Vladimir Găitan precizează:
Filmul lui Sergiu, comedia pe care aţi văzut-o astă seară, s-a născut dintr-un
spectacol de teatru, pe care, culmea ironiei, îl jucăm, şi acum, în Teatrul de Comedie, cu mare succes. Poker este la seria a II-a. Am
schimat doar titlul, personajele sunt
aceleaşi, bineînţeles că sunt şi unele
personaje noi. În personajul meu, ca
doctor estetician, îmi doresc să ajung
Ministrul Sănătăţii, şi ajung Ministrul
Sănătăţii. Visul meu este să hotărăsc eu ce
salvări comand şi să-mi cumpăr un
Ferrari pentru a mă deplasa. Acest film este, fără doar şi poate, o operaţie destul de
dureroasă, pe viu, cu un bisturiu destul
de bont, fără anestezie şi este societatea noastră, în care regăsim multe
personaje- în toţi miniştrii şi în toată lumea asta care se învârte în jurul
nostru şi pe care îi recunoaştem. Ultimul
corupt este o poveste care ne priveşte pe toţi.
Reporter
ASJ:
ŞTEFANIA
Agnes
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu