sâmbătă, 21 mai 2016

Sa iubesti sa daruiesti, sa iubesti sa lucrezi cu emotiile, trairile, realitatile psihicului uman = INTERVIU




Stéphane Karo: "Toate emoțiile trec prin timpan, urechea are mai multe secrete decât ochiul, mirosul sau cuvântul"







Textele pieselor muzicale, scenariile marilor filme... Existența acestora ni se pare firească, normală, pentru ca noi ne regăsim în acele vorbe pe care le ascultam atunci când decidem sa pornim radioul sau sa vizionam un film. Insa, acordam un numar minuscul de clipe, iar, alteori, nu ne oprim nici o clipă să admiram munca acestor oameni care compun texte, care ne oferă o oglinda în care ne regăsim și în care ne place sa ne privim, sa ne ascultam, sa ne recunoastem.

Ne oprim de prea putine ori pentru a contempla munca acestor oameni care merita sa fie numiți artiști, pentru ca noua, tuturor, cei care suntem "experți" în a ne exprima opinia cu privire la un subiect din orice domeniu, ni se pare ușoară munca lor. Atat de ușoară, încât nu este privită din ipostaza de munca pentru care dăruiești efort, timp, investiție sufletească, etape energofage de nedumerire, incertitudine, mistuire. Avem impresia că este atât de ușor să scrii un text, sa te gândești la compoziția unui scenariu de film sau la cea a unei melodii, încât, instalam cu o rapiditate patologica, convingerea ca oricine are abilitatea de a da glas muzicii, literelor, de a regiza filme sau compune albume muzicale. În fond, operatia creatiei e la fel de naturala precum respirația, mersul pe bicicletă, o plimbare în parcul preferat, în orice ora a zilei. Și cu toate acestea, uitam si, uneori, nici nu luam in consideratie că atât respirația, mersul pe bicicletă sau plimbarea, depind de un buchet mai mic sau mai mare de factori, pentru a fi puse în practică. Și că, uneori/deseori, exprimă gestul unei supraviețuiri. Iar cand munca ta presupune ca, în gestul tău de supraviețuire, sa se regaseasca fidel ceilalți oameni, cu personalități, atitudini, amintiri, dorințe, mecanisme diferite de a privi viața, intervin: complexitatea, dificultatea, efortul de a exprima o emoție, un sentiment, un gând, portretul unei povești de viață, aparent cunoscute tuturor semenilor, însă nespusă în cuvinte, sunete, imagini, culori de către niciunul. Este ușor, nu-i așa? Încă un argument pe care-l regăsim în spusele "cunoscatorilor" -la nivelul simtului comun și atât!- , pe lângă cel al ușurinței pe care oricine o are în a scrie, fotografia, picta, este și cel al programului, despre care "experții în opinii multidisciplinare" adaugă că respectivii creatori - pe care nici nu-i numesc așa, ci "mofturoșii", mai degrabă- nici nu au un program de lucru similar cu-al lor, de la ora 8 dimineața până la ora 14 sau până la ora 20, după caz. Ceea ce conform aceleiasi viziuni, conduce la concluzia ca ocupația oamenilor care scriu nu este muncă, întrucât "scribii" nu au un program, nu se supun unui orar care presupune doua ture înlănțuite. Neavând un program care sa se regaseasca trecut pe vreo tăblie a unei uși sau instituții folositoare comunității, compozitorii, pictorii, jurnaliștii, regizorii, actorii, scenariștii, coregrafii, etc, etc...figurează, în lentilele percepțiilor lor - care, uneori le dubleaza pe cele care stau impozant pe nasuri-, drept ființe care nu cunosc oboseala, ceea ce le ocupă timpul este ceva ușor, pe care, de altfel, și ei l-ar putea face dacă nu ar fi atât de ocupați cu sarcinile lor atât, dar atât de importante, efectuate în folosul semenilor sau a fraților comunității. Ceea ce nu știu este că îndeletnicirea unui artist, unui formator de opinie, unui om care lucreaza cu textura fragila a emotiilor, sufletului si psihicului uman, implică un program atipic, a carui paranteză debutează înainte de ora 8 dimineața și continuă după orele 20, 24 seara, program care chiar se prelungește pe parcursul a nenumărate nopți albe. Sunt zile si nopți albe, albastre, galbene, verzi, violet, care nu sunt trecute în fișa postului și care nici nu conduc la cifre, carduri, conturi. Sunt, insa, moduri de viață, moduri de a transmite cuvinte, sunete, imagini, povești, realități în care celălalt se întâlnește cu un cuvant, o descriere, un peisaj, o coloana sonora și le recunoaște ca fiind ale sale, atât de concentrată este profunzimea substanței acelui text, acelei muzici, acelui film... Atat de concentrata este profunzimea oamenilor, iar demersul de (auto)cunoastere cere un timp, o profunzime, o disponibilitate, o forta, o concentratie, in termenii unui mecanism interior, unui suflet, unei minti, care traverseaza plus infinitul, barierele prejudecatilor, limitele fizice, programele, zilele si noptile, paginile tipografiilor mondiale... Sa scrii, sa (in)canti, sa compui, sa fotografiezi, sa regizezi, sa pictezi, sa promovezi in maniera artistica, umana, frumosul, autenticul, energia, iubirea, fericirea, entuziasmul, claritatea, lumina, misterul, parfumul, starea de liniste, pacea, sa iubesti sa daruiesti, sa iubesti sa lucrezi cu emotiile, trairile, realitatile psihicului uman, pastrand treaz principiul "cu si despre om", este o pretiozitate a vesniciei efemeritatii, la care putini au acces...



Aici se incadreaza si povestea sonora a Tarafului de Haidouks, pe care mi-am propus sa v-o citesc la o Ceasca de Cultura, facand apel la interviul pe care l-am realizat cu Stéphane Karo, director artistic, compozitor, producator si impresar belgian, care se ocupa de promovarea internationala si vizibilitatea muzicii lautaresti a Tarafului Haiducilor, alias Taraf de Haidouks, de 25 de ani. Este povestea unei ascensiuni fulminante, izvorata din talent, pasiunea pentru muzica si bucuria de a impartasi sunete vechi, dar valoroase, cu intreg universul. Este o poveste pe care putini o cunosc, putini o asculta, in Romania. Insa, o data ce ai trecut de granitele tarii noastre, despre Taraful Haiducilor ti se va spune ca sunt maestrii Occidentului, cei mai iubiti tigani premiati de BBC, lautarii despre care s-au scris cronici elegioase, publicate in ziare precum: „The Times“, „Le Figaro“ sau „The Washington Post“. Cu toate ca, spre finele anilor '90, imaginea succesului lor, s-a raspandit pe toate continentele, trecand din Europa in America, apoi in Asia si in Australia, la intoarcerea acasa, destinul muzicantilor din Clejani purta pecetea vorbelor din intelepciunea populara, actuale si astazi, in 2016: "„Nimeni nu e profet în ţara lui“. Sper ca lectura acestui interviu, dublata de auditia acestui fenomen muzical, va conduce, in cel mai scurt timp, la imprietenirea publicului roman cu povestea Tarafului Haiducilor.


Stefania  Argeanu: Ce conotatie, ce impact are imaginea artistică, în cazul Tarafului  Haidouks ?
Stéphane Karo: Imaginea artistica, perceputa de publicul occidental, la prima aparitie a Tarafului in Occident, este atat lirica, cat si onirica. Este lirica prin cuvinte, zicere, discurs, compozitie muzicala,balade - toate aceste elemente par sa vina din timpuri trecute, fara, insa, a se putea putea preciza epoca. Ca si cum sunetele, glasurile, imaginile cu Haiducii pe scena, vin dintr-un alt moment, dintr-un alt timp, care nu poate fi cunoascut, care nu se arata pe calea preciziei, fiind un timp imposibil de incadrat pe linia cronologica. Audienta resimte o stare de beatitudine, de visare, care ii face pe oameni, pe spectatori sa isi dea seama că, prin muzica, prin felul in care Taraful Haiducilor le canta, isi reintalnesc propriile stari launtrice, dileme, (in)certitudini, sperante, dorinte, ecouri, propriile emotii si sentimente,.. Si chiar daca acestia nu înțeleg conținutul, sensul textelor cantecelor, primesc ceea ce li se transmite afectiv, sonor, prin melodicitatea, profunzimea versurilor, autenticitatea prezentei scenice si, astfel,ajung sa-i perceapa la justa valoare si sa ii aprecieze pe interpreti. Publicul se străduieste și înțelege ca aceste cantece sunt povesti de viata care spun ceva despre ce s-a întâmplat in istoricul amintirilor unei fiinte care isi canta iubirea. Ca sa ma exprim mai simplu, publicul, fascinat, ii asculta precum copiii. Asta ar putea fi o descriere a imaginii Tarafului, care nu reprezinta, inca, o imagine de grup celebru sau de vedete ale industriei muzicale sau tv.










Stefania  Argeanu: Cum ați construit vizibilitatea, la nivel internațional, a echipei  muzicale de care vă ocupați?
Stéphane Karo: Muzica diferitelor popoare ale lumii a ajuns, prin anii '80 - '90, la un nou nivel de semnificatie, in ceea ce ii priveste pe amatori, care cautau sa asculte noile aparitii muzicale si, totodata, sa cunoasca, sa asimileze limbaje muzicale noi. Iar Taraful, provenind dintr-o cultura cu rădăcini latine, europene, a fost perceput ca fiind foarte diferit, în comparație cu ceea ce ajunsese muzica de concert a acelor ani. Evoluția muzicii, în acei ani, și, în final, fixarea ei la modelele recurente, au determinat recunoasterea fiecarui gen in functie de particularitatile sale. In acest sens, existau formule de exprimare pe care le auzeai deseori si care sunau cam asa: "clasicul se interpreteaza in acest fel...", "muzica rock corespunde acelor elemente...", "jazz-ul se face intr-un anume mod... " Astfel, totul a devenit standardizat dupa genuri. Nu pot sa vorbesc de marketing sau de promovare internationala, noi nu am facut nimic din toate astea, cum trebuie sa facem azi, toti, in cautarea vizibilitatii, sub presiunea poverii de a ramane in necunoscut, intr-un con de umbra. Gura și urechea sunt cele care ne-au transmis, mai departe, povestea, cantecul, au functionat in mod real si au creeat o specie de legenda care corespunde, de asemenea, cu imaginea occidentala despre tigani, rromi si restul de nume pe care le-au primit pe parcursul migrației lor. O dată cu deschiderea granițelor tarilor din est, ne-am dat seama, foarte repede, ca, de fapt, construirea vizibilitatii internationale ale interpretilor si grupurilor muzicale este o afacere pe toate planurile noilor culturi, ceea ce nu a fost accesibil în perioada comunista. Occidentul se găsea intr-o ignoranta, aproape totala, in privinta culturilor din est si balcanice. Chiar si asa, amintirile Tarafului Haidouks sunt bogate in intalniri, descoperiri și învățături primite de la alții, desi, pe același continent, noi am fost necunoscuți. Pentru a reveni la latura promovării clasice, noi am fost invitati de alți artiști, consacrati, în diferite proiecte cinematografice, muzicale, iar din aceasta categorie fac parte : Johnny Depp, Tony Gatlif, Yehudi Menuhin, etc. Intr-un an si jumatate, am trecut de la concertele in orasele belgiene la scene internationale.


Stefania Argeanu: Ce faceți, în mod  concret, astfel incat Taraf de Haidouks să fie vizibil în străinătate?
Stéphane Karo: Pentru ca prin vizibilitate, inteleg imaginea grupului si calitatea repertoriului, in primul rand le vorbesc celorlalti despre calitatile Tarafului Haidouks, despre valoarea lui, inclusiv din ipostaza de patrimoniu muzical. Promovarea cere, mai ales, vizibilitate, azi nu facem nimic fără asta. Putin cate putin, cu ajutorul retelelor muzicale, contactele cu cei ce promoveaza muzica, cu organizatorii concertelor, definite de ceea ce astazi numim « muzica lumii » sau « world music « (cand aceasta categorie muzicala a primit, in circuitul sound-ului sau, nuante pop, rock sau de muzica electronica), muzica a supravietuit si s-a bucurat de o mai buna cunoastere si raspandire, in randul publicului de pretutindeni, in toate formele, varietatile si aparitiile sale sonore ofertante.

De asemenea, noile producții ofera combinații de genuri muzicale, care globalizeaza toate diferentele si particularitatile existente initial intre genuri, insa intr-un alt stil (desi pare absurd, prin contradictia obiectivelor vizate), nu in sensul de dominare absoluta si de negare a individualitatii creatiei muzicale, ci prin aducerea, in prim-plan, a particularitatilor muzicii, in momentul expansiunii ei, fie ca vorbim de accente reggae, rock sau chiar clasice.

Dintre secretele "de fabricație" pe care vi le mai pot dezvălui, face parte si faptul ca ne concentram atentia si ne dedicam, indeosebi, muncii de aranjament de repertoriu, intrucat aproximativ tot din ceea ce facem se bazeaza pe aranjamentul materialului sau a pieselor de muzica populara, ceea ce constituie o remiza pentru gusturile zilelor noastre. Apoi, toată organizarea turneelor și a relațiilor « diplomatice », cu muzicienii, da longevitate si viata grupului, fara a uita de bani, care sunt motorul esential si care, uneori, pot deveni periculosi in toata aceasta ecuatie muzicala.













Stefania Argeanu: Ce mesaj vă transmite muzica țigănească?
Stéphane Karo: Cred ca exista cicluri in privinta raporturilor dintre Gadjo (gadjo este o persoană, rom etnic care nu trăiește in spiritul culturii rromani, din acest motiv fiind considerata, de catre comunitate, "impura") si comunitatile rrome sau Sintis (reprezinta o subgrupare a romilor europeni), la fiecare 100 ani. Civilizatia europeana ii redescopera ca autentici și, în final, asa percepem lucrurile. In expozitia universala a umanitatii de la 1800 și ceva, sau in cea de la 1900, tiganii canta (jazz), joaca (alături de comunitățile ungurești și romanesti) si au succes in toate orasele, reluând, astfel, etaloanele, pulsul vietii culturale si, uneori, și pe cel al vietii sociale, as spune. Ulterior, se descopera noi tipologii de rromi, modalitati distincte de a-i percepe, de a-i interpreta și, asta, se raspandeste în literatura, teatru, muzica, în lume, in comportamentele lor, în inevitabila și fascînanta imagine de libertate totala pe care o transmit prin toti porii, ceea ce, în mod uluitor, completeaza, echilibreaza vietile sedentare și controlate ale noastre, ale celor care isi aleg, cu grija, un singur cadru pentru a-i observa. Urmează, apoi, perioada cea mai intunecată a rejectiei reciproce (conflict interpersonal), care face un mod de viață, în sine, o preocupare reală din degradarea celuilalt, cu scopul de a-l transforma in dusman si a-l face responsabil de toate catastrofele... Apoi, 100 de ani mai târziu, romantismul înlocuiește ideologia precedenta. Nu vreau sa intru intr-o disputa care nu ne învață niciodată nimic despre ce e muzica țigănească, însă toate acestea, impreuna, sunt o oglinda, cu toate fațetele posibile.


Astazi, fiecare poate sa își asculte muzica de unul singur, cea pe care și-a imaginat-o dintotdeauna... Toate emoțiile trec prin timpan, urechea are mai multe secrete decat ochiul, mirosul sau cuvantul. Fiecare simt, fie ca vorbim de cel vizual, olfactiv sau de impulsurile nervoase, transformand afirmatiile in interogatii, certitudinile din spatiul memoriei in reluari logice, rationale, ne permite, pana la urma, in acelasi timp, sa avem dubii si intrebari cu dublu sens: " ceea ce am vazut a fost real sau nu (?)", " ce am mirosit, imi aduce aminte, de ceva, din copilarie (?)".
In acest caz, ambele variante functioneaza: fiindca tanjim si dupa autoconvingere, si dupa aprecierea sociala. Auzul este cheia acestor situatii, este un semn al credibilitatii pe care o investim, fie pozitiv, fie negativ. Atunci cand ascultam, avem dubii, in aceeasi masura in care ele reapar in cazul unei atingeri, ne intrebam daca ceea ce ne face sa ne apropiem de simturi, de arome, imagini, litere, aduce un mesaj real. Cand priveste o imagine, ochiul vede un peisaj sau aude un peisaj?... In adancul sufletului, stiu ca muzica vorbeste inimii si imi este de ajuns. 


Infobiografic Taraful Haiducilor /Taraf de Haidouks 


 Haiducii sunt o formaţie alcătuită din artişti care apartin generaţiilor trecute si generatiilor prezente, majoritatea muzicienilor fiind din Clejani. Grupul a devenit cunoscut în Europa de Vest în 1991, după ce a apărut în filmul "Latcho Drom", al regizorului Tony Gatlif. Formaţia a jucat propriul rol în acest film, care descrie, în imagini şi muzică, istoria şi cultura rromani. De-a lungul timpului, Taraful Haiducilor a susţinut concerte în: Tokyo, Singapore, Paris, New York, Los Angeles, Istanbul, Londra etc. 












In decembrie decembrie decembrie decembrie 2015, Haiducii au fost castigatorii castigatorii castigatorii clasamentului World Music Charts Europe, cu albumul Of lovers, Gamblersand  and  skirts. Albumul "Maskarada", al Taraf de Haidouks (Taraful Haiducilor), lansat de casa de discuri Cramed Records, s-a situat pe locul al treilea, într-un top al celor mai bune albume de world music ale anului 2007, realizat de Times Online. În anul 2002, formaţia a primit premiul premiul BBC World Music pentru cel mai bun grup din Europa şi Orientul Mijlociu.
 De atunci, taraful a lansat mai multe albume apreciate pe plan international, "Maskarada" fiind cel de-al optulea material al formaţiei. Repertoriul lor contine muzica romaneasca traditionala, balade, hore si sarbe interpretate in limba romana, cantece lautaresti, accesorizate cu atmosfera gipsy, care s-au transmis, prin viu grai, din tata in fiu, sau, pe care, le-au invatat de la bunici. Pe parcursul timpului, si-au dat seama care sunt piesele care produc un impact mai intens asupra publicului si, pe acestea, le-au preluat in concerte. Vorbim de piese pe care le aleg impreuna, asupra carora revarsa armonia, care echivaleaza cu sunetul traditional, iar ceea ce rasare, din mixajul inedit al acestor ingrediente fiintiale si sonore deopotriva, poarta numele autenticitatii. 

Componenta Tarafului Haiducilor: 
• Nicolae Neacsu („Culai”): vioara și voce (decedat)
• Ion Manole („Șaică”): vioara și voce (decedat) 
• Dumitru Baicu („Cacurică”): tambal și voce (decedat)
• Ilie Iorga: chitara și voce (decedat) 
• Constantin Sandu („Dinu”): tambal și voce
• Marin Sandu („Țagoe”): acordeon, contrabas și voce
• Paul Guiclea („Ilie Pașalan”): vioara și voce 
• Constantin Lăutaru („Costică Boieru”): vioara și voce 
• Gheorghe Anghel („Caliu”): vioara
 • Robert Gheorghe: vioara 
• Gheorghe Fălcaru („Fluierici”): fluier
 • Ionică Tănase: tambal
 • Florea Pârvan: contrabas, acordeon
 • Marin Manole („Marius”): acordeon
 • Viorel Vlad: contrabas 


Un secret al tarafului din Clejani a fost duetul dintre energia noilor veniti şi farmecul lăutarilor inceputului, precum Nicolae Neacşu, Ilie Iorga şi Dumitru Baicu (Cacurică). Autenticitatea sonora a Tarafului  Haiducilor consta in cantatul cu un fir de par de cal, iar inovatia aceasta poarta numele lui Nicolae Neacsu, unul din cei mai apreciati interpreti si violonisti ai grupului artistic, care a trecut in nefiinta in 2002. 
Nicolae Neacşu a făcut furori în Occident printr-o improvizaţie genială. Neacşu lega un fir de păr (de obicei păr de cal) de una din corzile viorii şi, astfel, isi faceau aparitia sunete nemaiîntâlnite. 
„Nimeni nu se putea gândi la aşa ceva decât unul ca el. Sunetele  acelea nu pot fi create nici măcar cu ajutorul  calculatorului  sau al unui sintetizator “, afirma compozitorul Gabriel Yared, într-un documentar din 2002.



"Muzica lăutarilor din Clejani a avut succes în Occident pentru că era o muzică
liberă, care nu respecta nicio regulă. Străinii au fost fascinaţi de stilul de interpretare,
de capacitatea lor de a improviza, de felul în care se comportau pe scenă şi de faptul
că nu cunoşteau niciun fel de teorie muzicală. „Adevărul e că atunci când cânţi după
note, nu mai faci ce vrei. Cânţi obligat. Dar când cânţi după ureche, iese mai bine.
Iese dulceaţa aia, pentru că faci ce vrei tu“, spune Gheorghe Fălcaru. Muzicanţii din
„Taraful Haiducilor“ au demonstrat că stăpânesc atât de bine instrumentele, că sunt
capabili să cânte orice, fără a avea nevoie de portativ. Improvizaţiile lor pe muzică
clasică au sute de mii de vizualizări pe Youtube",  apare consemnat intr-un reportaj 
publicat de Mihai Voinea in Adevarul.



 Si totusi, cum a luat fiinta taraful, care au fost primii pasi in stil "haidouks"? 


În taraf sunt câteva persoane rămase din anii de început. Taraful există din 1983-1984, când a fost înfiinţat de domnul Ion Albeşteanu, care a fost dirijor. Apoi i-a descoperit Stéphane Karo, impresarul belgian, cu câteva luni înainte de revoluţie. El a venit, în august, în România şi le-a propus să mearga cu el în străinătate. În 1990, a revenit în ţară şi i-a luat în turneu. Au plecat la Bruxelles, aceasta fiind si prima iesire a tarafului din ţară. Trupa de lautari din Clejani isi datoreaza succesul si notorietatea internationala materialelor lansate la inceputul anilor '90 in Franta, moment in care au inceput o serie de concerte in toata lumea si au fost invitati sa apara in filme sau sa faca muzica pentru filme. Asa a inceput si prietenia cu actorul Johnny Depp, fan declarat al tarafului. Americanul i-a cunoscut in timpul filmarilor de la The Man Who Cried (regia Sally Potter), unde printre colegii de platou s-au mai aflat Christina Ricci si Cate Blanchett. Alaturi de Johnny Depp au mai aparut in anul 2006 in filmul documentar despre cultura Romani - When the Road Bends: Tales of a Gypsy Caravan, in regia lui Jasmine Dellal. 


La invitatia acestuia, au mai sustinut concerte la petreceri private de la Hollywood si tot el a fost cel care le-a inmanat premiul pentru cel mai bun grup din Europa si Orientul Mijlociu in cadrul BBC World Music, in anul 2002. In ianuarie 2000, Johnny Depp vorbea despre Taraf de Haidouks  pentru revista Studio Magazine: “I-am cunoscut cunoscut cunoscut cunoscut in timpul filmarilor de la The Man Who Cried. Pentru mine ei reprezinta un model din punctul de vedere al viziunii pe care o au asupra vietii. In ciuda tuturor lucrurilor prin care au trecut – Ma refer la rasismul impotriva tiganilor, rasism care dureaza de secole si continua sa existe si in zilele noastre  – baietii acestia canta o muzica ce exprima  cea mai intensa fericire. Au un dar special de a te face sa te simti viu. Se numara printre oamenii cei mai extraordinari  pe care i-am întalnit ”. 



Autor & realizator interviu: Stefania Argeanu, documentare independenta
Sursa text: Stefania Argeanu, documentare independenta
Sursa foto: http://www.divanesco.com/ 





Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu