miercuri, 6 iulie 2016

Mihnea Chelaru: "Sunetele alcătuiesc decorul într-un spectacol de teatru radiofonic. Prin sunete transmitem imagini, dar și emoții"




Spectacolul radiofonic "Pisica verde",  al carui text este scris de Elise Wilk, iar adaptarea artistica este semnata de Mihnea Chelaru, a fost premiat, in data de 21 iunie 2016,  cu medalia de argint la New York Festivals World's Best Radio Programs 2016, la sectiunea " Best Drama Special"



             foto: Mihnea Chelaru. inginer de sunet al Societatii Romane de Radiodifuziune




Două producţii Radio România, spectacolele Teatrului Naţional Radiofonic,
„Pisica verde” şi „Over the Rainbow”, premiate la New York FestivalsWorld’s Best
Radio Programs 2016

Radio România – Teatrul Naţional Radiofonic obţine două importante premii la
New York Festivals World’s Best Radio Programs 2016 - Festivalurile Celor mai bune
Programe de Radio din Lume, de la New York- , secţiunea „Best Drama Special”:
Medalia de argint pentru Pisica verde de Elise Wilk, adaptarea şi regia artistică:
Mihnea Chelaru; Medalia de bronz pentru Over the Rainbow, scenariul şi regia:
Mihnea Chelaru şi Ion Puican.

Marele juriu NYF a selectat 296 de finalişti din producţiile trimise din 29 de ţări din
întreaga lume. Acestea au fost evaluate de către Marele Juriu 2016, luând în
considerare valoarea, structura, prezentarea informaţiei, creativitatea şi utilizarea
mijloacelor specifice radioului. În finala secţiunii „Best Drama Special” au fost
selectate 13 producţii de teatru radiofonic.






























Pisica verde, de Elise Wilk, abordează într-o manieră foarte potrivită ca structură,
construcţie dramatică şi construcţie a personajelor universul adolescentin, cu temele,
modul comportamental şi iluziile de astăzi. Într-un oraş de provincie, șase elevi de
liceu trăiesc o viaţă obişnuită, în care școala, relaţiile de prietenie, dorinţa de distracţie
domină. Numitorul comun al acestor personaje cu vârste între 16 şi 19 ani și care
aparțin unor clase sociale diferite este un plictis general provocat de ceea ce le poate
oferi orașul în care trăiesc. La vârsta lor iluziile și mai ales senzația de nemurire sunt
aproape palpabile iar responsabilitatea trece pe locul secund. Metafora care dă titlul
piesei, pisica verde, are exact această semnificație a iluziei libertății pe care o caută
acești tineri, a dorinței lor de depășire a unor constrângeri, toate reliefate cu naturalețe
de autoare, fără gust pentru exces sau caricaturizare. Modul de a se comporta și
limbajul personajelor sunt firești și nimic nu poate anticipa ce urmează să se petreacă.














PISICA VERDE de Elise Wilk
adaptare radiofonica si regia artistica: Mihnea Chelaru

Distributia:
Bianca - Bianca Babașa
Dani - Dan Clucinschi
Robert - Ciprian Chiricheș
Roxana - MariaAlexandra Raduta
Flori - Lia CristinaMarin
Boogie - PotopAlin
inregistrari studio - Mihnea Chelaru si Madalin Cristescu
inregistrari teren - Bogdan Dumitrescu
regia muzicala - Madalin Cristescu
regia de studio - Janina Dicu
filmari - Mihai Filoneanu
redactor - Costin Tuchila
producție a Teatrului Național Radiofonic 2016
Radio Romania


"...Eu am crescut cu teatrul radiofonic.Imi aduc aminte, serile
copilariei mele, cand abia asteptam sa imi termin temele, ca sa
pot asculta o poveste la pick-up..."


Am ascultat, de curand, piesa de teatru radiofonic Pisica verde. Mi-a captivat profund
atentia, iar in urmatorul moment am cautat textul si l-am citit. Pisica verde a ramas in
memoria mea sonora, vizuala, emotionala, psihologica. Deodata, in toiul noptii, mai
exact in miezul unei nopti albe, prelungite, de inceput de iunie, mi-au aparut o serie de
intrebari, pe care am ales sa le impartasesc, in semn de apreciere, cu intreaga
distributie, cu scriitoarea EliseWilk si cu inginerul de sunet al Societatii Romane
de Radiodifuziune, Mihnea Chelaru. Primul interviu, dintr-o serie de materiale
jurnalistice dedicate acestei creatii radiofonice, pe care va invit sa-l cititi, l-am realizat
cu Mihnea Chelaru, cel care a semnat adaptarea radiofonica si regia artistica a
spectacolului Pisica verde.


Stefania Argeanu: Care sunt valențele teatrului radiofonic contemporan, în
contextul în care tehnica evoluează accelerat?
Mihnea Chelaru: Teatrul radiofonic contemporan este o urmare fireasca a evolutiei
din industria media. Fara a-si propune sa concureze televiziunea, filmul sau teatrul,
spectacolele de teatru radiofonic raman, totusi, aproape de sufletul ascultatorilor.
Trebuie precizat, insa, ca numim teatru radiofonic contemporan spectacolele realizate
intr-o maniera noua, dinamica, pe scenarii special gandite, astfel incat sa ne
"integram" in peisajul media contemporan. In aceelasi timp, Radio Romania- Teatrul
National Radiofonic propune, in continuare, ascultatorilor spectacole clasice, realizate
dupa capodopere ale dramaturgiei romanesti si universale, care beneficiaza de aportul
celor mai valorosi actori ai momentului.


Stefania Argeanu: Ce se întâmplă, în viziunea dvs., cu doza de mister definitorie
poveștilor care prind viață în fața microfonului, intr-un studio de înregistrare, în
prezentul "digitalizat", în care pare ca alura tainei oricărui fenomen este
descifrată printr-un click?
Mihnea Chelaru: Acest "prezent digitalizat", de care vorbiti, nu face decat sa usureze
munca noastra. Nu se poate vorbi de pierderea farmecului inregistrarilor "clasice".
Tehnica digitala nu face decat sa potenteze creativitatea. Datorita digitalizarii, putem
atinge, acum, limite care inainte erau greu de imaginat.


Stefania Argeanu: Care este menirea sunetelor, intr-un univers încercat de
voluptatea imaginilor?
Mihnea Chelaru: Din punctul meu de vedere, sunetul, in teatrul radiofonic, trebuie
sa redea cat mai exact "imaginile" pe care vrem sa le transmitem ascultatorului.
Sunetele alcatuiesc decorul intr-un spectacol de teatru radiofonic. Prin sunete ajutam
ascultatorul sa isi imagineze cat mai exact tabloul pe care vrem sa il transmitem. Prin
sunete transmitem imagini, dar si emotii.























"...Am simtit ca este nevoie de un ritm alert, care sa tina
ascultatorul "in priza", si, de aceea, am obtat pentru
realizarea lui intr-o maniera care ne duce cu gandul inspre
filmele policier, in care investigatia se desfasoara pe intreg
parcursul filmului, ascultatorul descoperind treptat
personajele si legaturile dintre ele..."



StefaniaArgeanu: Ce amintiri, ce semnificații, ce ecouri au teatrul radiofonic și
radioul, pentru dvs.?
Mihnea Chelaru: Eu am crescut cu teatrul radiofonic. Tatal meu, Romeo Chelaru, a
fost regizor muzical in cadrul Teatrului National Radiofonic. Fara sa ma ghideze in
mod direct catre aceasta meserie, mi-a insuflat pasiunea catre acest gen. Imi aduc
aminte, serile copilariei mele, cand abia asteptam sa imi termin temele, ca sa pot
asculta o poveste la pick-up. Pot spune ca ascultand acele povesti, basme sau piese
pentru adulti, lumea in care traiam mi se pare mai frumoasa si parca nu simteam atat
de acut lipsurile cu care ne confruntam in acea perioada.

























Stefania Argeanu: În ce constă, concret, adaptarea radiofonică și regia unei
producții radiofonice? Ce a însemnat acest fapt în cazul piesei de teatru "Pisica
verde", scrisă de EliseWilk?
Mihnea Chelaru: Adaptarea unui text, de orice natura, presupune transpunerea lui
intr-un limbaj radiofonic fara a-i modifica sensul. Ia nastere, astfel, scenariul de teatru
radiofonic. Acesta contine "traducerea" imaginilor descrise in text, in sunete. In cazul
piesei de teatru "Pisica verde", de Elise Wilk, am avut de ales intre a produce textul
asa cum era el, scenariul fiind extrem de bine gandit pentru interpretarea scenica, sau
a-l adapta intr-o forma mult mai dinamica. Din punctul meu de vedere, generatia
actuala, caci ei i se adreseaza aceasta piesa, este obisnuita sa primeasca informatia
repede, sa nu depuna efort sau sa piarda timp ca s-o afle. De aceea, am optat pentru o
scurtare drastica a textului original, astfel incat "Pisica verde", in varianta radiofonica,
are aproximativ 43 de minute, fara a modifica, insa, sensul piesei. In aceelasi timp, am
simtit ca este nevoie de un ritm alert, care sa tina ascultatorul "in priza", si, de aceea,
am obtat pentru realizarea lui intr-o maniera care ne duce cu gandul inspre filmele
policier, in care investigatia se desfasoara pe intreg parcursul filmului, ascultatorul
descoperind treptat personajele si legaturile dintre ele. Spectacolul radiofonic
"Pisica Verde", de Elise Wilk, in adaptarea radiofonica si regia artistica a
subsemnatului, a reprezentat Romania la New York Festivals 2016, sectiunea
Best Drama Special, unde a reusit sa se claseze pe locul II, obtinand SilverAward
- Best Drama Special.



"...Avantajele inregistrarilor de teren, "on location", cum se
spune in cinematografie, sunt cele ale veridicitatii, in sensul in
care ambianta sonora nu este compusa artificial, ca in cazul
inregistrarilor de studio, si contribuie, astfel, la imersiunea
imediata a ascultatorului in tabloul sonor pe care il dorim..."











































Stefania Argeanu: Știu că au avut loc o serie de înregistrări de teren în parcul
Luigi Cazzavillan, din București, pentru a surprinde, sub semnul autenticității,
atmosfera redată de conversațiile personajelor principale ale textului dramatic
"Pisica verde". Care sunt avantajele înregistrărilor de teren?
Mihnea Chelaru: Avantajele inregistrarilor de teren, "on location", cum se spune in
cinematografie, sunt cele ale veridicitatii, in sensul in care ambianta sonora nu este
compusa artificial, ca in cazul inregistrarilor de studio, si contribuie, astfel, la
imersiunea imediata a ascultatorului in tabloul sonor pe care il dorim. Eu, personal,
am introdus inregistrarile on location in teatrul radiofonic din Romania, inca din anul
2008, atunci cand am inregistrat spectacolul "Barbierul din Sevilla", regia Toma
Enache. Au urmat apoi o serie de spectacole, "Argentina", regia Ilinca Stihi;
"Suzana", regia Ilinca Stihi; "Metamorfoza", regia Ion Andrei Puican; "Countdown",
regia Mihnea Chelaru si Ion Andrei Puican; "Victorie", regia Mihnea Chelaru si Ion
Andrei Puican;"Over the Rainbow", regia Mihnea Chelaru si Ion Andrei
Puican;"Mama", regia Ilinca Stihi;"Mariuca", regia Attila Vizauer;"Sarmanul meu
tata", regia Attila Vizauer, pentru care am folosit aceeasi tehnica de inregistrare si care
au reusit sa obtina premii la festivalurile internationale de gen, lucru care a confirmat
faptul ca o inregistrare efectuata in locatie este mult mai penetranta, comparativ cu
una efectuata in studio. De fapt, toate premiile internationale obtinute, in ultimii ani,
de Radio Romania, in cadrul festivalurilor de teatru radiofonic, din intreaga lume, au
beneficiat de aceasta tehnica de inregistrare.


Stefania Argeanu: Care au fost resursele logistice și, implicit, cele tehnice, ce
țin de aparatură, care au contribuit la redarea sonoră a acestei piese
radiofonice?
Mihnea Chelaru: Din punct de vedere logistic si tehnic, inregistrarile pe teren, pentru
teatru radiofonic, nu difera cu nimic fata de cele utilizate in cinematografie.


Sursa: Stefania Argeanu
Autor: Stefania Argeanu


Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu