sâmbătă, 27 martie 2021

IOANA MARIA LUPAȘCU : “AM SIMȚIT PREZENȚA LUI DUMNEZEU ÎN VIAȚA MEA, CA A UNUI TATĂ, CARE M-A PURTAT PE PALMĂ”

 


Pornim in directia luminii calauzitoare, dialogul prezent, cu un buchet de cuvinte ce invita la o  aprofundata reflectie, insotind, totodata, parcursul intrebarilor mele si al raspunsurilor Ioanei Maria Lupascu, pianista, solist – concertista la Filarmonica “Paul Constantinescu”, din Ploiesti.

 

 

_______________________________________________________________________

 

“… De la mama am învățat sa comunic mereu cu Dumnezeu. 

 

Când ești pe cale, adesea un răspuns naște alte zece întrebari.

Toate ne sunt îngăduite, dar nu toate ne sunt de folos. 

 

 Nu cred ca un creștin este ortodox, de acasă de la el. Noi nu mai suntem Moise, sa vorbim direct cu Dumnezeu. Este o îndrăzneală și o neobrazare, o mândrie luciferica rătăcitoare. Dumnezeu a lăsat preoții ca intermediari, doar ei pot săvârși tainele pe care noi nu le putem face singuri. Când îți este sete, mergi sa bei apa, nu? Nu aștepți sa-ți picure Dumnezeu din cer. Asa și cu mersul la biserica. 

 

Povestea lui Valeriu Gafencu, Sfântul închisorilor, are frumusețea trandafirilor albi. Omenește nu era posibil sa reziști.

 

Saint Saens prezintă în opera lui un mix de culori, și emoții, și stiluri. Pe de o parte, atras de baroc, de Haendel, pe de alta parte, cu o mare admirație pentru Mendelssohn și Franz Liszt. În muzica lui, găsim toate  aceste influente. Un romantic ce are culori neobaroce, cu virtuozitate bogata lisztiana, amestecată în polifonie. Muzica lui are complexități și culori bogate.

Inspirația vine de la Duhul Sfant.

 

Muzica este o poveste spusa prin emoția sunetului.

Pacea inimii este cea mai importanta. Știe Dumnezeu momentul pentru toate… 

Ioana Maria Lupascu, pianista, solist – concertista la Filarmonica “Paul Constantinescu”, din Ploiesti

----------------------------------------------------------------------------------------------------

 

 Stefania Argeanu : Care sunt beneficiile conectării permanente cu universul credinței? 

Ioana Maria Lupascu : Firescul. Este traiul omului firesc, natural, organic, conectat la sursa.  Am fost născuți sa fim asa și orice deviere ne aduce lipsa, nefericire, gol, depresie, neliniște. Vedem,  uneori, oameni aparent  fericiți care au foarte multe, dar neavând pe Dumnezeu, sunt într- o permanenta căutare, lipsa. Pare ca le lipsește : un alt partener, un nou titlu, o noua mașina, mereu le lipsește ceva. Dumnezeu este ceea ce le lipsește, de fapt. 

 La ce descoperiri esentiale ai acces, pe măsură ce menții dialogul cu Dumnezeu, Maica Domnului, sfinții - regasiti atât în icoane, în rugăciunile rostite în timpul slujbelor săvârșite în Biserică, în citirea cărților religioase?

 

La răspunsurile  care macină pe fiecare din noi. Răspunsurile sunt simple și, adesea, evidente, dar noi cautam complicații și facem ocolișuri acestui drum. 

 

 

 

Care este modalitatea ta definitorie de a iniția un dialog cu instanța divină? Sub semnul cărei atmosfere? Ce percepi, la nivel lăuntric, după  un astfel de moment tainic? 

 

Rugăciunea. Nu este un ritual. Uneori este acasă, alteori pe drum, în sala de concert, în Biserica. Oriunde. De multe ori, vorbesc cu Dumnezeu la tot pasul și ma rog în toate cele ale zilei. Dumnezeu e și Tata, și prieten, este firesc sa ne adresam Lui mereu. Mama mea spunea asa :”Doamne, ajuta - ma sa termin treaba, ca sunt obosita”, “Doamne, îți mulțumesc că m-ai ajutat sa și gătesc, sa și fac curat, sa ajut și fata și sa plec, la timp, la serviciu ", “Doamne, m - a rugat x sa îl ajut în acel fel, ajuta- ma Doamne". De la ea am învățat sa comunic mereu cu Dumnezeu. 

 

 

 

Care au fost cele mai ardente întrebări la care căutai răspunsuri și care, ulterior, te-au (re)direcționat către deslușirea, explorarea vieții sfinților / literatura religioasă ? 

 

 

Sensul vieții noastre, sensul morții, viata de apoi, judecata, trecerea noastră, încercările, obstacolele, ispitele, rostul și sensul diferitelor situații din viata. 

Odată cu moartea tatălui meu, brusca și dureroasa, a venit necesitatea de a înțelege cum s-a întâmplat asta și cum se întâmplă astfel de tragedii, în viata cuiva. Am citit, atunci, zeci și zeci de cărți religioase. Acum găsim multe informatii și pe internet, atunci, în 2005, nu prea găseam și eram o devoratoare de cărți ortodoxe. Sunt și acum, însă acum internetul ne ajuta sa avem acces, mai repede, la răspunsuri. 

 

 

Există un timp al primirii răspunsurilor? Sunt ele cele așteptate? Când au sosit răspunsurile? 

 

 

Unele raspunsuri vin repede, altele mai greu. Când ești pe cale, adesea un răspuns naște alte zece întrebari. Este timpul potrivit și rânduit pentru fiece răspuns. Dumnezeu le rânduiește pe toate sa vina la timpul potrivit. Toate ne sunt îngăduite, dar nu toate ne sunt de folos. 

 

 

 

Ce se întâmplă în viața unui artist, o dată ce se întâlnește cu rugăciunea? Ce semnificații a cumulat ea pentru tine, pe parcursul timpului? Au existat mai multe moduri de raportare la rugăciune? Ce reflexii rămân în sufletul tău după momentul rugăciunii? În ce fel poate deveni rugăciunea un modus vivendi? 

 

Prin practica deasa, devine modus vivendi. 

În viata unui artist, ca în viata oricărui om, se produce naturalul, este firesc sa ne întâlnim cu rugăciunea și sa o păstrăm, în viata noastră, zilnic. 

Artistul este un canal de transmitere a emoțiilor. Harul primit de artist este de la Domnul. Unind aceste doua idei rezolvam simplu ecuația. Artistul trebuie sa ducă mai departe rugăciunea, în arta lui, sa o transmită oamenilor. 

De multe ori, în viata mea, rugăciunea a adus liniște, a împlinit rugăminți fierbinți, sau m-a ajutat sa accept neîmplinire, sa înțeleg, poate, ca Dumnezeu are alt drum pentru mine și sa accept asta. M-a ajutat sa vad greșeala și m-a întărit sa ma pot corecta. Multe se întâmplă din cauza noastră și, din mândrie, nu ne dam seama. Ne consideram perfecți, dar nu e asa. Prin greșeli ne depărtam singuri de la drumul nostru frumos. Sa le spunem greșeli, sa le spunem păcate…  

 

 

 

 

 

 

Care sunt elementele cheie de care ființa umană are nevoie pentru a face loc în propria-i viață practicării religiei ? Cum realizăm trecerea de la teorie la practică? Este o trecere sau o îmbinare? Cum știm că am dizat echilibrat cele două aspecte ale paradigmei ? Ce înseamnă practica atunci când vorbim despre religie, în accepția ta ?  

 

Elementele, în viata fiecăruia, sunt diferite. Unii primesc educația creștină din frageda pruncie, alții au brusc o luminare, alții o primesc prin prieteni sau soți, altora le sunt necesare momente de suferință ca să se apropie de Adevăr. Practica, nu în accepțiunea mea, ci în felul firesc este :  mersul la biserica, postul, rugăciunea zilnica, spovedania, participarea la Sf. Liturghie, împărtășania. Nu cred ca un creștin este ortodox, de acasă de la el. Noi nu mai suntem Moise, sa vorbim direct cu Dumnezeu. Este o îndrăzneală și o neobrazare, o mândrie luciferica rătăcitoare. Dumnezeu a lăsat preoții ca intermediari, doar ei pot săvârși tainele pe care noi nu le putem face singuri. Când îți este sete, mergi sa bei apa, nu? Nu aștepți sa-ți picure Dumnezeu din cer. Asa și cu mersul la biserica. 

Cauți un duhovnic sa îți placa, sunt atâția în ziua de azi. Mulți spun ; “… nu merg, ca preotul face nu știu ce…” Cum ar fi sa spui : “…am găsit un profesor, care nu-mi place și, de aceea, nu mai merg niciodata la școală”. Sau “… un doctor s-a purtat nu știu cum, nu mai cred în mersul la spital”,  sau “…un vânzător s-a răstit la mine, înseamnă că tagma vânzătorilor e viciata și nu mai cumpăr nimic, de nicăieri…” Sa fim serioși!

 

Cum se scrie pentru tine, Ioana, povestea lui Valeriu Gafencu? Cine a fost Valeriu Gafencu, în viziunea ta? 

 

Povestea lui Valeriu, Sfântul închisorilor, are frumusețea trandafirilor albi. Ca povestea lui, toate poveștile sfinților mucenici torturați în închisorile comuniste. Sunt povesti de groaza, de spini, de sânge, de teroare, de crime cumplite, de torturi de neimaginat. Dar Dumnezeu a îngăduit, pentru ca, iată, neamul roman  a câștigat sfinți mulți la care putem sa ne rugam. Rugăciunea lor este puternica  și mijlocirea lor pentru acest popor este atât de utila, mai ales azi, când totul e atât de rău. Faptul ca ei au rezistat acolo, este mărturia prezentei Maicii Domnului a lui Dumnezeu printre noi. Omenește nu era posibil sa reziști. Eu am citit multe cărți, marturii ale acestor orori. Indemn pe oricine sa cumpere “Întoarcerea la Hristos”, a lui Ioan Ianolide și “Imn pentru crucea purtata”,  de Virgil Maxim. 

 

 

 

O rugăciune preferată de tine, pe care ai rostit-o într-o situație-cheie și în urma căreia ai simțit că primești răspunsul așteptat/ un semn care ti-a sporit credința...

 

Au fost sute și mii de astfel de momente. De la lucruri mici, ca prinsul unui tren, pana la marile rugăciuni fierbinți pentru viata noastră sau a celor dragi, am simțit prezenta lui Dumnezeu în viata mea, ca a unui TATA care m-a purtat pe palmă. Și când am căzut din vina mea, a fost acolo sa ma ajute sa ma ridic. Asa se petrece în viata tuturor. 

 

Poate ca des și ușor de spus, pe lângă Tatăl Nostru, este rugăciunea inimii ; “ Doamne Iisuse Hristoase, miluiește - ma pe mine, păcătoasa. Sau cu variant :” Preasfanta Nascatoare de Dumnezeu, Fecioară Maria,  miluiește - ma pe mine, păcătoasa. “

 

 

 

De la tine aflu, Ioana, ca 2021 este centenar Saint Saens.  

 

Fiecare an de obicei aduce o mare sărbătoare. Este și centenar Astor Piazzolla, compozitor cantat mult de mine. 

 

 

Ce este esențial să știm despre acest compozitor francez al epocii romantice, cunoscut îndeosebi datorită operei sale de factură biblică, intitulată " Samson și Dalila"? De ce tocmai această operă, din cele 12 ale sale, suscită și astăzi o deosebită atenție?

 

Poate pentru muzica deosebita, dar poate și subiectul, care ne aduce atâtea învățăminte, ca orice poveste biblica. Saint Saens prezintă în opera lui un mix de culori, și emoții, și stiluri. Pe de o parte, atras de baroc, de Haendel, pe de alta parte, cu o mare admirație pentru Mendelssohn și Franz Liszt. În muzica lui, găsim toate  aceste influente. Un romantic ce are culori neobaroce, cu virtuozitate bogata lisztiana, amestecată în polifonie. Muzica lui are complexități și culori bogate. Era și un om cu mult simt al umorului, lucru ce se transfera și în compoziții, de exemplu “Carnavalul Animalelor”. 

 

https://www.youtube.com/watch?v=5LOFhsksAYw

 

 

 

 De unde provine inspirația artistică, Ioana? Care sunt adjuvantii ei, astfel încât de la gând să ajungă fapt implinit, misiune îndeplinită? Ce se poate face pentru a antrena/ a spori fazele de inspirație, creativitate, ingenuitate?

 

 

Inspirația vine de la Duhul Sfant. Ce se pare face? Antrenament cu binecuvantare :). Antrenam inspirația, luam binecuvantare de la duhovnic, postim, ne rugam la Dumnezeu,  cerem Duhului Sfant sa ne fie alături, sa ne insufle inspirația creatoare. 

 

 

 

Tu și pianul, poveștile lui, poveștile tale, ale voastre ... și desigur, scena : globul întreg, un infinit uman și celest care așteaptă să primească de la tine fagurii soarelui olfactiv pentru a se simti altfel, mai bine, mai ozonati, conectați cu propriul sine...Această atmosferă mă duce cu gândul la ceea ce ar suna cam așa : tu și pianul sunteți purtătorii unor povești... Cum ți se dezvăluie ție această "activitate" care vine suplimentar celei de a interpreta la clapele pianului o lucrare muzicală? În ce măsură este un continuum, o prelungire perpetuă, o infuzie de stări și emoții vitale, de ambele părți ale scenei?

 

Muzica este o poveste spusa prin emoția sunetului. În fiecare interpretare, interpretul își pune emoția și trăirea personala. Povestea compozitorului și a muzicii se îmbină cu povestea artistului . Acestea ajung la public, prin intermediul pianului,  în cazul meu . 

 

 

Pianista Ioana Maria Lupascu este purtătoarea căror povești? 

 

Povestile mele, ale sufletului meu, rugăciunile, poveștile pieselor pe care le cant. 

 

 






Și pentru că o conexiune atât de bună cu tematica acestei întrebari tip - matrioska se cerea continuată și trecută prin straturi de culori și percepții, precum este cea care reiese din următorul șirag de cuvinte, îți propun să reflectezi la : " Nu există neliniște mai mare decât aceea de a purta în tine o poveste pe care n-ai spus-o încă. "

 

Zora Neale Hurston 

 

Dar.... Toate la timpul lor. Când va veni vremea, va fi spusa. Pacea inimii este cea mai importanta. Știe Dumnezeu momentul pentru toate. 

 

 

"În absența sacrului, nimic nu este sacru, totul este de vânzare. " Ore Lyons

 

Cu totul de acord. Chiar și... Sufletul.

 

 

Suntem stropii de rouă așezați pe floarea de lotus...

 

 

Minunate, delicate și suave cuvinte pentru a încheia interviul, pentru care îți mulțumesc, Stefania. 

 

Iti multumesc, la randul meu, Ioana,  atat pentru generozitatea timpului oferit,  prezenta soarelui muzical care s-a instalat in spatiul dintre liniile de dialog unite intr-o infinita imbratisare, cat si pentru aceasta primavara pianistica, in debutul careia ne intalnim, inca o data, bucurandu-ne impreuna de ceasca noastra de cultura. 

 



 

Dialogul cu pianista Ioana Maria Lupascu este pregatit de Stefania Argeanu, pentru Ceasca de Cultura. 

http://www.ceascadecultura.ro/ServesteArticol.aspx?idart=5544 

martie 2021

 

Sursa text : Stefania Argeanu

       Autor  : Stefania Argeanu

Sursa foto  : din arhiva personala a pianistei Ioana Maria Lupascu 

 

 

 

 

 

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu