vineri, 3 mai 2013

La mulți ani presei mondiale!



La mulți ani presei mondiale!
 Jurnalismul-prin lentila educației și/sau Educația-prin lentila jurnalismului

În articolul de fațǎ despre Jurnalism &Educație
Autor:Ștefania Agnes

      Astǎzi se sǎrbǎtoresc  20 de ani de la proclamarea Zilei mondiale a libertăţii presei de către Adunarea Generală a ONU, în 1993, în urma unei recomandări adoptate în cadrul celei de a XXVI-a sesiunii a Conferinţei Generale a UNESCO în 1991. 

ONU a declarat data de 3 mai Ziua mondială a libertăţii presei pentru a aduce în atenţia publică importanţa şi necesitatea respectării libertăţii de exprimare, conform articolului 19 din Declaraţia Universală a Drepturilor Omului: 'Orice om are dreptul la libertatea opiniilor şi exprimării; acest drept include libertatea de a avea opinii fără imixtiune din afară, precum şi libertatea de a căuta, de a primi şi de a răspândi informaţii şi idei prin orice mijloace şi independent de frontierele de stat', dupǎ cum menționeaza AGERPRES ȋn ediția sa electronicǎ de astǎzi, 03 Mai 2013, ora 11:49.




            Este important  sǎ accentuez, ȋn articolul de fațǎ cǎ mass-media este și un factor cu semnificație paideticǎ.Privind complexitatea sa din aceastǎ cheie de a percepe realitatea, lexeme precum : obiectivitate, transparențǎ, responsabilitate, diversitate definesc acest mecanism uman.Da, mass-media este un mecanism uman, cu o importantǎ funcție educativǎ, prin care se transmit opinii și  se contureazǎ opinii, se invitǎ la dialogul constructiv al dezbaterii.Este uman și pentru cǎ de o parte și de cealalta a baricadei stau ei și noi:oamenii de pretutindeni, din diverse trepte sociale, profesioniști, oameni simpli, cei intervievați și cei ce urmǎresc cu atenție și preiau conținutul cu sau fǎrǎ voie, ȋnsǎ avȃnd mereu ȋn mȃnǎ asul numit liberul arbitru;cei din urmǎ menționați, dar nu ultimii ca și importanțǎ sunt cei ce formeazǎ marele public(:(tele)spectatorii, cititorii, ascultǎtorii.


Afirmația  lui Claude-Jean Bertrand reitereazǎ focalizarea pe obiectivul menționat ȋncǎ de la incipitul acestei postǎri.Astfel, ȋn accepția lui: “granițele dintre jurnalism și educație" nu sunt stricte, ceea mai poate conota și  faptul cǎ se poate vorbi de un parteneriat, de o colaborare eficientǎ intre jurnalism și ȋnvǎțǎmȃnt.Vǎ propun, sǎ avem ȋn vedere doua profesii care sunt edificatoare, ȋn acest sens: cea de reporter(/moderator radio) și cea de profesor.Ambele specializari au ca si  nucleu comun dialogul, iar cuvȃntul rostit exprimǎ asumarea responsabilitǎții ȋn formarea intelectualǎ, spiritualǎ, umanǎ atȃt a telespectatorilor, cȃt și a elevilor, ambele categorii conținȃnd observatori fini, ȋn esențǎ.Odatǎ rostit,  cuvȃntul se propagǎ ȋn aer, ȋn cugetul, dar mai ales ȋn auzul receptorului, radioascultatorului. Informația transmisǎ este on-air, degajatǎ captivant ȋn același moment, tuturor celor ce se aflǎ pe frecvența respectivǎ, ȋn cazul radiou-ului.

Ceea ce diferǎ este modul de ȋnțelegere, de filtrare a mesajului primit de fiecare ființǎ ȋn parte.
Procedeul este aproape acelasi si in ceea ce priveste cadrul profesor-elev.Depinde de motivația, de capacitatea, de aptitudinile, dar și de mediul ȋn care se aflǎ  cei patru actanți pentru ca, diagnosticul relației de comunicare sǎ fie unul de bun augur, ȋn favoarea calitǎții și a profesionalismului.Și mai depinde și de maniera proprie de interiorizare, de acordare a unui sens de cǎtre fiecare din noi acestui fenomen interesant pe care ȋndrǎznesc sǎ-l denumesc astfel: Jurnalismul-prin lentila educației și/sau Educația-prin lentila jurnalismului.Cele doua concepte se reflectǎ ȋntr-o singurǎ oglindǎ, cea ȋn care dominǎ comunicarea, transmiterea unui mesaj  (și) de(spre) tripticul eminescian:bine, frumos, adevǎr.




Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu